Page 49 - Hevosmaailma 6/2021
P. 49

kanssa pyritään tekemään yh-
                                                                             Hannu        dessä asioita.
                                                                            ja Leena        –  Ohjaajalta vaaditaan ihmisen
                                                                            Kalalahti     lukutaitoa ja hevosten on oltava
                                                                               sekä       sopivia tähän toimintaan. Tärkeää
                                                                            hevoset       on, että ohjaaja kokee viihtyvän-
                                                                           Judym ja       sä hevosavusteisessa työssä valit-
                                                                           Aldersein      semiensa asiakaskohderyhmien
                                                                            tapaavat      kanssa. Kohderyhminä kun voivat
                                                                            toisensa      olla niin monenlaiset asiakkaat
                                                                           päivittäin.    lapsista vanhuksiin.
                                                                                            Ohjaajalle eduksi ovat ohjauk-
                                                                                          sen selkeys, johdonmukaisuus ja
                                                                                          hyvä tilannearviointikyky. Tä-
                                                                                          hän työhön soveltuva on taitava
                                                                                          vuorovaikutuksessa  ihmisen
                                                                                          kanssa, mutta kaikki hevoset
                                                                                          eivät välttämättä sovellu kaikil-
                                                                                          le. Ohjaajan on osattava arvioida
                                                                                          kunkin hevosen soveltuvuus esi-
                                                                                          merkiksi ensikertalaiselle.
                                                                                            Hevonen on aina myös jossain
                                                                                          määrin arvoitus ja hyväkin hevo-
                                                                                          nen voi tuottaa yllätyksen.
                                                                                            –  Oma valjakkokilpahevoseni
                                                                                          Judym on hyvä terapiahevonen,
                                                                                          mutta se on äärettömän säikky.
                                                                                          Hiljattain ajoimme tuttua reit-
                                                                                          tiä, jonka varrella on ollut val-
                                                                                          kopohjainen kyltti pystyssä. Nyt
                                                                                          se oli kaatunut ja siitäkös Judym
                                                                                          huolestui kovasti. Meidän ei aut-
                                                                                          tanut muu kuin kääntyä takaisin
                                                                                          lastenkodin asiakkaat vaunujen
                                                                                          kyydissä, ettei tilanne kääntyisi
                                                                                          liian jännittäväksi.
                                                                                            Oppi siirtyy arkeen

                                                                                          Sosiaalipedagogisella toiminnal-
                                                                                          la on myös syvempi ulottuvuus
                                                                                          kuin ainoastaan hevosten kans-
                                                                                          sa puuhaaminen ja sen kautta
 Kalalahtien tilalla sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja valjakkoajoa                   mielenvirkeyden saaminen tai
                                                                                          elämysten hankkiminen.
                                                                                            –Säännölliset rutiinit hevosen
                                                                                          hoidossa, ison eläimen lämpö ja
                                                                                          kunnioitus, liikunnan ja levon
                                                                                          merkitys voidaan siirtää hevos-
                                                                                          toiminnan kautta myös asiak-
                                                                                          kaan elämänhallinnan tueksi.
                                                                                          Uusien  asioiden  oppiminen,
                                                                                          motoristen taitojen harjaannut-
                                                                                          taminen, vuorovaikutustaitojen
                                                                                          kehittäminen tai oman toimin-
                                                                                          nan ohjaukseen liittyvät asiat voi-
                                                                                          vat muun muassa olla asetettuja
                                                                                          tavoitteita toiminnalle.
                                                                                            –  Lapsi ei ole ehkä kotiolois-
                                                                                          sa oppinut huolehtimaan itses-
       vatustieteiden maisteri. Ypäjän    toimitusjohtajana vuoteen 2008   hevosta ja asiakasta ja hevonen   tään, peseytymään tai syömään
       Hevosopistolla hän opettaa vas-   saakka. Hannun rooli on mer-  lukee vuorenvarmasti jokaista   säännöllisesti. Kun hän tallilla
       tuualueinaan ammatilliset täy-   kittävä niin valjakkoajon kuin   asiakasta yhdessäolon ensihet-  tajuaa, että hevosiakin pestään
       dennyskoulutukset hevosavus-   hevosavusteisen toiminnan to-  kistä lähtien.       ja harjataan päivittäin ja niille
       teisessa toiminnassa. Hän on so-  teutuksessa.           –  Olen kymmenen tuntia vii-  tarjotaan säännöllisesti hyvää ra-
       siaalipedagogisen hevostoimin-                         kossa lastensuojelun palvelukses-  vintoa, vaikutus ikään kuin siir-
       takoulutuksen kurssijohtaja ja   Ihmistä ja hevosta    sa. Haen tänne Loimaalta lapsia   tyy salavihkaa lapsen omaan ar-
       hevosavusteisen ammattitutkin-  osattava lukea         ja hevostelemme tilalla pari, kol-  keen. Tallin töissä lapsi oppii
       non vetäjä. Hannu Kalalahti on                         me tuntia.                  myös kuuntelemaan ohjeita ja
       koulutukseltaan sähköinsinööri,   Sosiaalipedagogisessa hevostoi-  Ohjaajan on koko ajan hallit-  keskittymään yhteen asiaan ker-
       mutta toimi Ypäjän Hevosopiston   minnassa ohjaajan on luettava   tava tilannetta, jossa hevosen   rallaan.   ➜

                                                            49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54