Page 49 - Hevosmaailma 6/2021
P. 49
kanssa pyritään tekemään yh-
Hannu dessä asioita.
ja Leena – Ohjaajalta vaaditaan ihmisen
Kalalahti lukutaitoa ja hevosten on oltava
sekä sopivia tähän toimintaan. Tärkeää
hevoset on, että ohjaaja kokee viihtyvän-
Judym ja sä hevosavusteisessa työssä valit-
Aldersein semiensa asiakaskohderyhmien
tapaavat kanssa. Kohderyhminä kun voivat
toisensa olla niin monenlaiset asiakkaat
päivittäin. lapsista vanhuksiin.
Ohjaajalle eduksi ovat ohjauk-
sen selkeys, johdonmukaisuus ja
hyvä tilannearviointikyky. Tä-
hän työhön soveltuva on taitava
vuorovaikutuksessa ihmisen
kanssa, mutta kaikki hevoset
eivät välttämättä sovellu kaikil-
le. Ohjaajan on osattava arvioida
kunkin hevosen soveltuvuus esi-
merkiksi ensikertalaiselle.
Hevonen on aina myös jossain
määrin arvoitus ja hyväkin hevo-
nen voi tuottaa yllätyksen.
– Oma valjakkokilpahevoseni
Judym on hyvä terapiahevonen,
mutta se on äärettömän säikky.
Hiljattain ajoimme tuttua reit-
tiä, jonka varrella on ollut val-
kopohjainen kyltti pystyssä. Nyt
se oli kaatunut ja siitäkös Judym
huolestui kovasti. Meidän ei aut-
tanut muu kuin kääntyä takaisin
lastenkodin asiakkaat vaunujen
kyydissä, ettei tilanne kääntyisi
liian jännittäväksi.
Oppi siirtyy arkeen
Sosiaalipedagogisella toiminnal-
la on myös syvempi ulottuvuus
kuin ainoastaan hevosten kans-
sa puuhaaminen ja sen kautta
Kalalahtien tilalla sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja valjakkoajoa mielenvirkeyden saaminen tai
elämysten hankkiminen.
–Säännölliset rutiinit hevosen
hoidossa, ison eläimen lämpö ja
kunnioitus, liikunnan ja levon
merkitys voidaan siirtää hevos-
toiminnan kautta myös asiak-
kaan elämänhallinnan tueksi.
Uusien asioiden oppiminen,
motoristen taitojen harjaannut-
taminen, vuorovaikutustaitojen
kehittäminen tai oman toimin-
nan ohjaukseen liittyvät asiat voi-
vat muun muassa olla asetettuja
tavoitteita toiminnalle.
– Lapsi ei ole ehkä kotiolois-
sa oppinut huolehtimaan itses-
vatustieteiden maisteri. Ypäjän toimitusjohtajana vuoteen 2008 hevosta ja asiakasta ja hevonen tään, peseytymään tai syömään
Hevosopistolla hän opettaa vas- saakka. Hannun rooli on mer- lukee vuorenvarmasti jokaista säännöllisesti. Kun hän tallilla
tuualueinaan ammatilliset täy- kittävä niin valjakkoajon kuin asiakasta yhdessäolon ensihet- tajuaa, että hevosiakin pestään
dennyskoulutukset hevosavus- hevosavusteisen toiminnan to- kistä lähtien. ja harjataan päivittäin ja niille
teisessa toiminnassa. Hän on so- teutuksessa. – Olen kymmenen tuntia vii- tarjotaan säännöllisesti hyvää ra-
siaalipedagogisen hevostoimin- kossa lastensuojelun palvelukses- vintoa, vaikutus ikään kuin siir-
takoulutuksen kurssijohtaja ja Ihmistä ja hevosta sa. Haen tänne Loimaalta lapsia tyy salavihkaa lapsen omaan ar-
hevosavusteisen ammattitutkin- osattava lukea ja hevostelemme tilalla pari, kol- keen. Tallin töissä lapsi oppii
non vetäjä. Hannu Kalalahti on me tuntia. myös kuuntelemaan ohjeita ja
koulutukseltaan sähköinsinööri, Sosiaalipedagogisessa hevostoi- Ohjaajan on koko ajan hallit- keskittymään yhteen asiaan ker-
mutta toimi Ypäjän Hevosopiston minnassa ohjaajan on luettava tava tilannetta, jossa hevosen rallaan. ➜
49